Az angol nyelvű kiadás borítója. Részletekhez KATT a képre!
|
Amilyen divat lett a Nirvana a kilencvenes évek elején, olyan divat a rock-újságíróknak bemocskolni ezt a könyvet. Legalább is ez derül ki, ha kicsit utána nézünk az interneten.
Ne dőlj be nekik. A Mennyeknél Súlyosabb egy jó könyv. A leghitelesebb Kurt Cobain életrajz, amely a rengeteg kutatómunkával, adattal együtt is olvasmányos, lényegre törő, és a lehető legnagyobb erővel képes bemutatni az énekes és a Nirvana történetét. Charles Cross nem csupán a felszínen száguld, hanem pszichológiai, szociológiai analízissel okfejt, miközben lírai képekkel, hatásokkal érzékelteti az eseményeket – s a könyv már-már regényre hasonlít.
Az undergroundoskodó, irigy, minden széppel kukacoskodó kritikusok éppen emiatt bírálják a művet, amely szerintük bulváros, nyálas, giccses, hatásvadász, szenzációhajhász, stb.
Csakhogy arra nem gondolnak, hogy Kurt Cobain élettörténete annyira súlyos volt, hogy nincs szükség a szenzációt hajhászni, mivel az maga a szenzáció, maguk a puszta tények. Az, hogy ezeket Charles Cross hatásosan írja le, úgyis azoknak probléma, akiknek a Nirvana egy a többi tucat rock, punk vagy metál zenekar közül, akiket Kurt ugyanúgy utált, mint az ostoba rock-újságírókat.
A bírálók másik részének a könyv részletessége nem tetszik, ami még abszurdabb dolog. Egy életrajzi regényt az vesz, akit a részletek is érdekelnek. Akinek ez nem tetszik, olvasson el egy pár oldalas Nirvana biográfiát az interneten. Találkoztam a mű címét kifigurázó cikkel is. Ennek az írója vagy nem érti, vagy nem akarja érteni, hogy a főhős életének súlyosságára utal, belerejtve az angol szójátékot és a heroin szlengjét, amely ugyanúgy a történet része.
Persze én sem gondolom, hogy A Mennyeknél Súlyosabb egy hibátlan darab. Onnét, hogy megjelenik a színen Courtney Love, vagyis őt is kérdezi az író, az életút zavarossá válik, mintha az ex feleség nem mondott volna mindig igazat, hogy finoman fogalmazzunk.
De a sztori onnét már úgyis jól ismert. A Mennyeknél Súlyosabb című könyvben a legértékesebb, hogy bemutatja a középiskolát félbehagyó, csóró utcagyerek felemelkedését, akit az anyja tizenhét éves korában kidobott otthonról, bemutatja, hogyan válik pár év alatt a senkiből világsztárrá, akinek beteljesül a gyerekkori álma: megváltoztatja a rock történelmet.
És, hahó, ez nem sziruposság és Hollywood. Ezek az igaz tények.
|